اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

آشنائی با بیماری مهلک wet tail (دم خیس)

نوعی بیماری باکتریایی است که در اثر اختلال در توازن فلور میکروبی طبیعی دستگاه گوارش همستر ، اتفاق می افتد.عامل اصلی این بیماری استرس و ترس است و بیشتر در همسترهای جوانی که تازه از شیر گرفته شده و در شرایط نامطلوب و غیر استاندارد تکثیر شده اند دیده میشود. در محیط هایی که همستر در شرایط پر از اضطراب و در تعداد زیاد با هم نگهداری میشوند این بیماری بیشتر دیده شده. 

بهترین راه برای کاهش احتمال بیماری wet tail این است که همستر را از چنین مکانهایی تهیه نکنید. بعلاوه مدتی به همستر تازه وارد خود اجازه دهید که به محیط جدید و شما عادت کند و در این فاصله ،به هیچوجه سعی نکنید که به زور آنرا در دست بگیرید .

علائم : از مهمترین علائم بیماری اسهال است.تفاوت آن با اسهال معمولی این است که شدیدتر است علاوه بر ناحیه مخرج قسمت بالای دم همستر نیز خیس و کثیف میشود ٬مدفوع همستر بوی تند و زننده ای دارد و کاملا شل و رنگش روشن است ٬ همستر در فاصله کوتاهی دهیدراته میشود(به شدت آب بدنش را از دست میدهد) که بسیار برای همستر مرگبار است. 

این بیماری به شدت مسری بوده و باید حیوان بیمار کاملا جدا و دور از همسترهای دیگر باشد.از علائم دیگر بیماری بیحالی و بی اشتهایی است.

درمان :با مشاهده اولین علائم باید به سرعت همستر را به دامپزشکی ببرید. البته دارویی که سایتهای خارجی برای درمان این بیماری معرفی کردند dri-tail میباشد. 

نکته مهم اینکه دهیدارته شدن همستر به هر دلیلی (چه به دلیل این بیماری و یا دلایل دیگه) به شدت برای همستر کشنده و خطرناک ست. بنابراین رساندن همستر بیمار با مشاهده اولین و کوچکترین علائم به دامپزشکی بسیار حیاتی ست.

درمان ضد انگلی همستر

برای درمان آلودگی های انگلی همستر ها تجویز دو نوع دارو، یکی علیه کرم های گرد و دیگر بر ضد کرمهای نواری ضرورت دارد. برای درمان ضد انگلی علیه نماتودها، دو نوع دارو توصیه شده است: پیپرازین و آیورمکتین.
پیپرازین را باید به آب آشامیدنی اضافه کرد.مصرف پیپرازین باید به مدت هفت روز مداوم صورت گیرد.پس از هفت روز قطع دارو، مجددا یک دورۀ هفت روزه مصرف تجویز می شود.
آیورمکتین به صورت زیرجلدی تزریق می شود.تزریق آیورمکتین درد و سوزش زیادی در محل تزریق ایجاد می کند بنابراین دارو باید به سرعت تزریق شود.آیورمکتین، 8 تا 10 روز بعد مجددا تکرار می شود.
جهت درمان تنیازیس تنها داروی مجاز در همستر،پرازیکوانتل است.چنانچه شکل تزریقی دارو در دسترس باشد،تجویز این شکل دارو ارجحیت دارد.دوز مصرفی برای هر دو شکل خوراکی و تزریقی یکسان است.لازم است تا پرازیکوانتل را پس از 12 روز تکرار کرد.

تاریخچه گربه های dsh،گربه هائی که نژاد خیابانی نیستند!

بخاطر همه بی توجهی ها و بی مهری ها ،خصوصا نسبت به این نژاد خاص،به جرم شجره نامه مبهم و اصل و نسبش بر آن شدم تا مقاله ای از زبان یک گربه دست آموز موکوتاه بنویسم.
واژه ها و جملات کاملا خیالی و برگرفته از ذهن ست و مسلما مصاحبه ای در کار نبوده! اما با دیدن رنج هر روزه این گربه ها میتوان از نگاه های ملتمسانه و خاموششان کلمات پر درد را شنید! 

omestic short hair بنویس و dsh بخوان!
حقیقت فراموش شده درباره من اینه که نژاد من domestic short hair ست و بخاطر نمیارم از چه زمان و چرا بعضی از آدما تو بعضی از نقاط کره زمین اسم گربه خیابونی روی من گذاشتن.من توی مقالات زیادی جستجو کردم اما هیچ جا اسمی از نژاد خیابونی پیدا نکردم!
تا سال 1966 به من American Short Hair گفته میشد اما بعدها مشخص شد American Short Hair یه نژاد کاملا مستقله بنابراین عبارت ابهام برانگیز domestic short hair برای من انتخاب شد.امروزه به همه گربه هائی که شجره نامه مبهمی دارن و نژاد والدین و اجدادشون علامت سواله domestic short hair یا عبارت کوتاه تر dsh گفته میشه.و این شد جرم بزرگ من برای بی مهری های برخی از آدمهائی که دوست دارن با پت اصیلشون و حدالامکان با تصاویر والدین پتشون(برای اثبات اصالت) پز بدن!
من طی این سالها بخوبی یاد گرفتم که چطور خودم رو با سرنوشت شومم وفق بدم.من روانشناس خوبی هستم.از چند کیلومتری آدمهای مزاحم و خطرناک رو شناسائی میکنم و به سرعت نور پا به فرار میذارم.البته گاهی هم ساده لوحی ام باعث میشه اعتماد کنم و اون وقت هست که چوب و لگدی نثارم میشه،گاهی بشدت مجروح میشم و اگه خوش شانس تر باشم فقط دمم رو از دست میدم.آدمهای مهربون رو هم تو محله ها شناسائی میکنم و بخوبی یاد گرفتم با لوس کردن و اداهام توجه و محبتشون رو جلب کنم و اینجوری غذائی برای خوردن نصیبم میشه.بعضی وقتا بعضی جاها اثری از انسانیت نیست و هر قدر بیشتر بو میکشم کمتر ردی از غذا پیدا می کنم و شبهای زیادی گرسنه میخوابم.غصه نخور! من به این وضع عادت کردم.تنم سالم باشه و اذیتم نکنن ،غذا باشه پیشکش. 

کمی بیشتر از تاریخچه من
من کاملا ناخواسته،به همراه موشها و رتها توسط کشتیهای تجاری و باری از کشوری به کشور دیگه و از قاره ای به قاره دیگه سفر کردم.این پاسخ اون سوال همیشگی خیلی از شماهاست که با عصبانیت و نگرانی می گین این گربه های مریض و کثیف همه جا هستن!!! من رو برای شکار جونده ها که شماها اونا رو جانوران موذی لقب دادین با کشتی ها جا به جا کردین!صدالبته من نژادی به اسم موذی هم تو مقالات ندیدم.
گربه های نر dsh در شرایط طبیعی بین 11 تا 15 پوند و ماده ها بین 8 تا 12 پوند وزنشون باشه اما خب خیلی از ماها هیچ زمان به این وزن نمی رسیم.آدمها میگن سالهاست که تنبل شدیم و موشی شکار نمی کنیم و مستحق این گرسنگی و بدبختی هستیم بای همین پس مانده غذاشون رو حسابی بسته بندی می کنن تا مبادا چیزی از اون پس مانده ها نصیب ما شه. 

ما زیبائیم اگر.......
بعضی از آدمهای مهربون میگن اگه با دقت به ما نگاه کنین ما گربه های قشنگی هستیم،تعریف نباشه بیراهه نمیگن.شما میدونستین کهdsh بیش از 80 رنگ متنوع و زیبا دارن؟ما قشنگیم اگه شما به دید نفرت بهمون نگاه نکنین! 
 

ما خیلی زود می میریم!
اگه شرایط زندگی خوب باشه و دنیا مهربون باشه 15 سال براحتی عمر می کنیم اما خیلی از آمارها نشون میده اون دسته از dsh هائی که تو خیابون زندگی می کنن به 5 سالگی هم نمیرسن.یعنی کمتر از یک سوم عمر طبیعی! 
 

ظاهر متفاوت dsh ها ؟؟!!
خیلی چیزای مهم هست که درباره من نمیدونید.شک ندارم عده زیادی از شما تصور می کنین که dsh ها همه جای دنیا یه شکل هستن! اما حقیقت اینه که ایطور نیست.dsh هائی که تو اروپا و اسیا هستن اجدادی از نژاد سیامی دارن و dsh هائی که در امریکا زندگی می کنن اگه حوصله داشته باشین و شجره نامه پیچیده شون رو بررسی کنین جدی از نژاد American Short Hair رو براشون پیدا می کنین.برای همین خصوصیا رفتاری ما در قاره های مختلف اندکی متفاوته و هر کدوم برخی از خصلتهای اجدادمون رو به ارث بردیم! 

خیلی باهوش،بیشتر بد اقبال!
جز باهوشترین نژادها هستیم و براحتی خودمون رو با هر شرایطی وفق میدیم اما اونقد خوش اقبال نیستیم که بین محبوبترین نژادها هم رتبه خوبی کسب کنیم!

محبوبترین نژادهای گربه خانگی (۱۰ نژاد برتر)

در حدود 100 میلیون گربه به عنوان حیوان خانگی در اروپا برآورد شده ست.تابحال به این مسئله فکر کرده اید که محبوبترین نژادهای گربه در میان مردم کدامند؟این آمار در سال 2006 از طرف CFA ارائه شده ست! 

-THE PERSIAN   

   

بدون شک رتبه اول از آن گربه ایرانی ست!گربه ایرانی این رتبه را از سال 1871 بهمراه دارد و تابحال هیچ نژادی موفق به شکستن این رکورد نشده.گربه ایرانی به لحاظ نوع پوشش نیاز به رسیدگی و توجه فراوان و آراستگی روزانه دارد.این گربه بدلیل خصوصیات رفتاری،وقار و وفا نسبت به صاحب خود همیشه موردتوجه بوده ست. 

 

۲-THE MAINE COON  

این گربه بزرگ امریکائی از سال 1992 در مقام دوم قرار دارد.یکی از بزرگترین نژاد گربه های خانگی ست.وزن نرهای بالغ بین 12 تا 18 و وزن ماده های بالغ بین 10 تا 14 پوندست!آنها بسیار پرطاقت،مهربان و آرام هستند.گرچه جز گربه های موبلند محسوب میشوند اما به اندازه پرشینها نیاز به آراسته کردن ندارند. 

3-THE EXOTIC  

 

 

این گربه شبیه به گربه ایرانی ست البته با موهای کوتاه! برخی از مردم این گربه را با نام گربه ایرانی در پیژامه می شناسند.رفتار دوستانه و شیرین گربه های پرشین را دارد و با توجه به موکوتاه بودنش شانه کردن دو بار در هفته برایشان کفایت می کند. 

4- THE SIAMESE  

این نژاد بسیار اجتماعی ست و بخاطر صداهای عجیب و ناهنجارش برای جلب توجه مشهورست.سیامی ها اندامی لاغر و ورزیده با گوشهای بلند و موی کوتاه دارند. آنها عاشق نوازش هستند و بسیار وفادار.از مشخصه بارزشان وابستگی و توجه به یک شخص خاص ست ضمن اینکه نژاد بسیار مهربان و باهوشی ست. 

5- THE ABYSSINIAN  

گفته میشود این نژاد زیبا اولین بار توسط مصری ها اهلی شده اما در این مورد اطلاعات دقیق و مطمئنی در دسترس نیست.بسیار فعال و بازیگوش ست و عاشق همجواری با انسانهاست. 

-THE RAGDOLL    

 

 

گربه های بسیار دوست داشتنی هستند.این نژاد هم یکی دیگر از نژادهای بزرگ گربه خانگی ست.نرها 20 و ماده ها 15 پوند میشوند.علت این نامگذاری (عروسک پارچه ای) از آن جهت ست که وقتی این گربه ها را در آغوش می گیرید یکی از پاهایشان  مثل عروسکهای پارچه ای آویزان ست.دارای چشمهای آبی و قد متوسط و پوشش بدن مخملی و نرم ست.عاشق تعقیب کردن صاحب خود در هر جائی ست و این از خصیصه های بارز این نژاد محسوب میشود.این گربه بزرگ بسیار آرام ست تا حدی که به هیچ وجه نباید خارج از منزل برود چون توان مقابله در برابر حمله های احتمالی گربه های دیگر را ندارد. 

7-THE BIRMAN۷  

  

گربه برمه ای چشم آبی با پنجه های سفید ست گوئی که چکمه های سفیدی به پا دارد.خصلت بارز این نژاد منتظر ماندنش تا بازگشت صاحبش به خانه میباشد این کاری ست که نژاد سیامی هم انجام میدهد.علی رغم داشتن موهای بلند و نرم خیلی نیاز به شانه کردن ندارد. 

8-THE AMERICAN SHORTHAIR    

  

 این گربه بنظر شبیه گربه تبتی می آید اما در واقع آنها گربه های امریکائی موکوتاه هستند که بهمراه مهاجران به این قاره سفر کرده اند.گربه موکوتاه امریکائی شکارچی ماهری ست و طبیعت دوست داشتنی،آرام و مهربانی دارد که بخوبی با بچه ها ارتباط برقرار می کند.در رنگهای مختلفی دیده میشود اما رنگ غالب این نژاد مشکی بهمراه زمینه نقره ای ست. 

9-THE ORIENTAL   

 

این نژاد به لحاظ ظاهری و رفتاری شباهت زیادی به سیامی ها دارد البته تنها تفاوت بارزشان این ست که مثل سیامی ها پرسروصدا نیستند،بسیار وفادارند.دارای دو پوشش متفاوت موکوتاه و موبلند میباشد و بیش از 300 رنگ متفاوت در این نژاد دیده شده ست. 

10 -THE SPHYNX  

این گربه لخت برای خیلی ها ظاهری عجیب و غریب دارد.پوست بدن آنها براق و زیبا و در رنگهای متفاوتی ست.آنها بسیار فعال و پرجنب و جوش و عاشق پریدن و بالا رفتن هستند.بسیار وفادار و مهربان و در عین حال مرتب توجه و علاقه از صاحبش طلب میکنند.این نژاد به لحاظ بی مو بودن نیاز به  مراقبت و محافظت در برابر تابش مستقیم نور آفتاب به منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان را دارد. 

منبع : cats & cat care 

ترجمه : شیما.م