اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

شبگردان کنجکاو

 

                       

همستر موجودی ست شب فعال که اغلب در روز فقط برای غذا خوردن بیدار میشود.اوج فعالیت این جانور در هنگام غروب آفتاب آغاز و تا قبل از طلوع آفتاب روز بعد ادامه دارد.در این مدت همستر در حال کاوش و خوردن و بازی و جویدن ست.

و شاخص ترین رفتار همسترها عمل جویدن است که فعالیت حیاتی برای آنها محسوب می شود چون دندان همسترها در طول عمرشان مرتب در حال رشد کردن ست و اگر با عمل جویدن کوتاه نشود آنقدر بلند خواهد شد که وارد مغز همستر شده و باعث مرگ می شود!

حالا که ما تصمیم گرفته ایم از آنها در اسارت نگهداری کنیم نباید مانع فعالیت های طبیعی شان شویم.باید یاد بگیریم راحت ترین محیط برای زندگی آنها را فراهم کنیم.

عده ای از همسترها علاقه بیش از حد به جویدن دارند که این باید از جهتی باعث خوشحالی شما باشد چراکه نشاندهنده سلامت کامل همستر شماست هرچند این سرگرمی گاه برای شما دردسرساز خواهد بود.

برای مثال این دسته از همسترها را نباید به مدت طولانی و بدون نظارت مستقیم در محیط خانه رها کرد چون حتی سیم های تلویزیون و کامپیوتر را هم می جوند!!

مشکل دیگری که برای این همسترها وجود دارد تخریب لانه شان ست.این دسته از همسترها آنقدر به عمل جویدن چرخ و فلک و ظروف پلاستیکی و هر چیز قابل جویدن ادامه می دهند تا آن را از بین ببرند.

متاسفانه در این بین برخی لوازمی مثل چرخ و فلک فلزی را توصیه می کنند که اصلا توصیه خوبی نیست.چون این دسته از همسترها آنقدر به جویدن علاقه دارند که با سماجت به جویدن لوازم فلزی هم ادامه می دهند و مقاومت این اشیاء باعث آسیب رساندن به دندان هایشان می شود.شکستن دندانها و یا کج شدن آنها گاه جان همستر شما را میگیرد! چراکه دندان کج به تدریج رشد کرده و در مغز حیوان فرو می رود و مرگ دردناکی را برای جانور به همراه خواهد داشت.

نتیجه اینکه به هیچ وجه برای همسترها از وسایل فلزی استفاده نکنید.این دسته از همسترها را می توانید در آکواریوم نگهداری کنید و تونل و یا یک چرخ وفلک تلقی جایگزین خوبی برای همستر شما خواهد بود.

                                         

در مقابل این دسته،دسته دیگری از همسترها هستند که خیلی اهل جویدن نیستند! مجبورید که آنها را تشویق به این کار کنید برای این دسته حتما یک تکه شاخه درخت سمپاشی نشده که عصاره غذای مورعلاقه شان روی آن ریخته شده بگذارید(به طور مثال اگر عاشق انگور ست آب انگور روی چوب بریزید)،شاید بوسیله آن اقدام به کوتاه کردن دندانهایش کند اگر مشاهده کردید که علاقه ای به این کار ندارد فقط دامپزشک می تواند با وسایل مخصوص اقدام به این عمل نماید.

*هشدار:به هیچ وجه خلاقیت به خرج ندهید و با وسایلی همچون سوهان یا ناخن گیر اقدام به این کار نکنید.این کار قطعا همستر را خواهد کشت! 

 

ترجمه : شیما.م

 

عوارض کمبود ویتامین

                                               

ویتامین A: (که از این دسته سبزیجات و هویج و شبدر در رژیم غذائی همستر وجود دارد).کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری اسهال و سو ء تغذیه می شود.

ویتامین B: (که بوسیله مخمر،جوانه گندم،جگر و گوشت پخته برای همسترها تامین می شود).کمبود این میتامین هم اسهال و سوء تغذیه را به دنبال دارد.

ویتامین C: (میوه و سبزیجات تازه و تمیز برای این منظور در رژیم غذائی همستر گنجانده شده است).کمبود این ویتامین بیماری اسکوربوت و تورم مفاصل را موجود می شود.

ویتامین D: (که در جوانه گندم و سبزیجات و شیر وجود دارد)کمبود این ویتامین پوکی استخوان را به دنبال دارد.

ویتامین E: (سبزیجات و جوانه گندم و شبدر تامین کننده این ویتامین هستند).کمبود این ویتامین سبب بروز بیماری  پوستی و ناتوانائی جنسی می شود. 

 

ترجمه : شیما.م

 

پوره مغذی برای همسترها

مواد لازم۲ تکه سویا،یک قاشق غذاخوری شیر کم چرب،یک قاشق چای خوری جوی پرک شده،مقداری سبزی تازه،یک تکه کوچک هویج

همه مواد را در میکسر ریز کرده و برای همستر کوچولو سرو می کنیم.

 

به یاد داشته باشید این غذا حداکثر ظرف یک ساعت بعد از تهیه باید مصرف شود بنابراین بقیه غذا را بعد از این مدت دور بریزید و ظرف را به خوبی شستشو دهید! 

 

ترجمه : شیما.م

                                         

همستر کوچولو دختره یا پسر؟

بعد از بلوغ تشخیص جنسیت بسیار آسان است چراکه آلت تناسلی همستر نر برجسته شده و قابل رویت است اما در مورد افرادی که قصد خرید همستر کوچک را دارند تشخیص اندکی مشکل است.

فاصله سوراخ مقعد با دستگاه تناسلی در ماده بسیار کمتر از همستر نر می باشد.

                                  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

و اما در مورد همسترهای کوتوله(همستر روسی یا روبوروفسکی)علاوه بر این راه تشخیص دیگری هم وجود دارد.همستر نر دارای روزنه بسیار ظریف در وسط شکم خود می باشد که بوی خاصی را برای جلب نظر همستر ماده ترشح می کند.

 فراموش نکنید یک قاعده کلی هم وجود دارد.آناتومی نرها مخروطی ست.یعنی جمجمه و انتهای بدن حالت تیزی دارد.اما در مورد همسترهای ماده این حالت وجود ندارد.آنها گردتر و چاق تر هستند. 

ترجمه :شیما.م

 

جدول مقایسه نژادهای مختلف

روسی

روبوروفسکی

چینی

سفید زمستانی

سوری

*

استپ

بیابان-نیمه بیابان

استپ-نیمه بیابان

علفزار-استپ

علفزار

زیستگاه

۱۰-۷.۵

۵

۱۳-۱۰

۱۰

۱۵ــ۱۲

قد

۲-۱.۵

۳.۵ -۳ 

۳-۲

۲-۱.۵

۲.۵-۲

طول عمر

آرام-دست آموز

سریع-جهنده

تهاجمی

آرام-دست آموز

آرام-دست آموز

رفتار

آسان

متغیر-بسته به رفتار همستر

سخت در اسارت

آسان

آسان

نوع تکثیر

۲۲-۱۸

۳۰-۲۳

۲۱

۲۵-۱۸

۲۱-۱۶

دوره بارداری

۱۲-۸

۸-۶

۴

۶-۴ 

۲۰-۶

تعداد توله ها در هر زایمان

۲۱ روز

۳۰-۲۸ روز

۲۱ روز

۲۰ روز

۲۱ روز

دوران شیردهی

۳ماهگی

۴ ماهگی

۲ ماهگی*

۲ ماهگی*

۲ماهگی*

سن بلوغ

 

*باید به این نکته توجه داشت که اگرچه برخی از نژادها در دو ماهگی بالغ می شوند اما بارداری تا قبل از سه ماهگی و در مورد برخی دیگر از همسترها که جثه کوچکی دارند تا قبل از چهارماهگی اغلب خطرآفرین خواهدبود.چنانچه قصد تکثیر همستر را دارید به این نکته توجه کنید! 

ترجمه : شیما.م

 

خارق العاده های کوچک

 همستر٬ زیرخانواده از جوندگان است که خود ۱۸ زیرگونه دارد.کشف همستر به قرون وسطی در جنوب اروپا باز می گردد.اسم همستر برگرفته از کلمه آلمانی Hamstern به معنای انبار دهنده می باشد.همستر ها دارای دندانهای جلویی بزرگ و قدرتمندی می باشند که برای جلوگیری از رشد بیش از حد آن باید اشیائی برای جویدن در اختیار حیوان قرار داد . همسترها دارای حس بینایی بسیار ضعیف ودر عوض حس بویایی و شنوایی عالی هستند. همسترهای Golden را باید بعد از 8-10 هفتگی از یکدیگر جدا کرد تا با هم نجنگند ( خصوصا ماده ها) به هر حال نوع Russian Dwarf را می توان به صورت جفت نگهداری نمود.از جمله ویژ‌گی‌های بارز همستر کیسه‌های گونه‌ای بزرگ است.کیسه های گونه‌ای برگشتگی سطح خارجی دیواره دهانی به داخل است که می توان برای معاینه بوسیله پنس کیسه ها را به خارج برگرداند. کیسه‌های گونه‌ای برای حمل و نگهداری غذا و همچنین برای مراقبت از نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر کاربرد دارد. کیسه های گونه ای توانایی اتساع بسیار بالایی دارند ، دارای تحمل ایمنی قابل توجهی نیز می باشند..همستر می تواند معادل نصف وزن خود در کیسه های گونه ای غذا جا دهد و نگهداری کند. دوره جنسی در همستر ماده هر 4 روز تکرار می شود.اگر قصد جفت گیری و باردار کردن همستر ماده خود را دارید باید هر روز دستگاه تناسلی ماده را بخوبی بررسی کنید تا بتونید زمان مناسب رو تشخیص بدهید و همستر ماده خود را برای حفت گیری در کنار همستر نر مورد نظر قرار دهید درست در صبح روز بعد از تخمک گذاری ،یک سری ترشحات در اطراف دستگاه تناسلی(واژن)همستر ماده قابل مشاهده است که حالت شیری و لزج دارد،با مشاهده این ترشحات معمولاً دو روز بعد می تواند جفت گیری با موفقیت انجام شود،یعنی یکی دو روز بعد همستر ماده را در کنار همستر نر می توانید قرار بدهید و تقریباً لقاح و تخمک بارور می شه(باصطلاح می گیره)حتمی انجام خواهد شد.توجه کنید هیچگاه نباید همستر نر را در قفس همستر ماده قرار داد چراکه ماده برای دفاع از لانه خود به سمت همستر نر حمله وار می شود.رفتار این حیوانات وابسته به محیط اطرافشان ، ژنتیکشان  و ارتباط آنها با انسان‌ها است. 

تنوع گونه های همستر بسیار بالاست و بیش از ۴۵ گونه تا به حال شناسائی شده، ولی اغلب مردم فقط دو گونه از این همسترها را که حیوان خانگی هستند می شناسند و گونه های دیگر که کمتر به عنوان پت به خانه ها آمده اند یا اصلا هیچگاه به عنوان حیوان خانگی با ما نبوده اند برایشان ناشناخته ست. 

 

۱-همستر سوری(Syrian Hamsters) یا golden hamster: معمول ترین گونه همستر موجود در ایران است چراکه بیشترین سازگاری را با شرایط آب و هوائی ما دارد.تشخیص این گونه بسیار راحت است.کشیده تر و لاغرتر از همتایان دیگر خود است و همچنین چشمان ریزتری دارد.(در بخش مقایسه نژادهای مختلف گونه های مختلف همستر را از هر جهت مقایسه خواهیم کرد و تشخیص آنها از هم در آن بخش آسانتر خواهد بود).این گونه به سه دسته کلی تقسیم می شود.

الف)مو کوتاه(Short Hair): تعداد زیادی از آن را در اینجا دیده ایم حتی در مولوی!این دسته تنوع رنگی زیادی دره و در رنگهای سفید،کرم،مشکی،خاکستری،طلائی،قهوه ای و یا ترکیبی از این رنگها موجودست.

 

ب)مو بلند(Long Hair): این گونه از همستر سوری هم خوشبختانه در اینجا کمیاب نیست.

ج)فری و پشمالو(Rex): حجم موهایش بسیار بیشتر از همستر سوری مو بلند است و ظاهری آشفته دارد که به ندرت اینگونه را در ایران دیده ام.

 

۳-همستر کوتوله روسی(Dwarf Russian Hamsters) یا dzungarian: این نژاد همستر طولی به اندازۀ 10 تا 12 سانتیمتر داشته و دارای بدنی چاق، گرد و شفاف می‌باشد. محل سکونت آن در جلگه‌ها و صحراها و مناطق نیمه بیابانی آسیای مرکزی می‌باشد البته وی در علفزارهای مغولستان و شمال چین نیز زیست می‌کند. یک نکتۀ جالب در مورد این نژاد این است که نرها از ماده‌ها بزرگتر هستند. همستر کوتولۀ روسی یک حیوان اجتماعی بوده و به راحتی با سایر همسترها کنار می‌آید. طول عمر آن حداکثر 2 سال است. با توجه به این که این نژاد از صبر و تحمل چندان زیادی برخوردار نیست بنابراین به هنگام احساس ترس، احتمال این که اقدام به گاز گرفتن بکند زیاد است. با این حال با توجه به اندازۀ کوچکی که دارد، حیوان خانگی خوبی برای کودکان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این نژاد همستر داشتن بدنی با حالت ارتجاعی و قابل انبساط و پاهای پرمو است.تعداد کمی از این همسترها در ایران هستند و اغلب اصیل نبوده و از ترکیب دو نژاد روسی و سوری به وجود آمده اند با این حال به دلیل منحصر به فرد بودن  گرانتر هستند.

 

۴-همستر کوتوله روبوروفسکی(Dwarf Roborovskis Hamsters): کوچکترین گونه شناخته شده همستر در دنیاست.منشأ این نژاد همستر قسمت‌های غرب و شرق مغولستان و شمال چین می‌باشد. این نژاد کوچکترین نژاد همستر محسوب می‌شود. از آنجایی که از نظر رفتاری ترسو می‌باشد، رام و اهلی کردن آن چندان راحت نیست، از اینرو نژاد مناسبی به عنوان حیوان خانگی نمی‌باشد. همستر روبورفسکی طلایی – نارنجی با شکم و ابروهای سفیدرنگ و چشم‌های سیاه، از زیباترین و جذابترین همسترها محسوب می‌شود.(قد بالغ: فقط ۵ سانتی متر!).به دلیل طولانی بودن دوره بارداری،تکثیر دشوار در اسارت و تعداد کم توله ها در هر زایمان گرانترین گونه همستر می باشد. از آنجایی که از نظر رفتاری ترسو می‌باشد، رام و  اهلی کردن آن چندان راحت نیست، از این رو نژاد مناسبی به عنوان حیوان خانگی نمی‌باشد. همستر روبورفسکی طلایی – نارنجی با شکم و ابروهای سفیدرنگ و چشم‌های سیاه، از زیباترین و جذابترین همسترها محسوب می‌شود. طول عمر این همستر تقریباً 3 سال است.از خصوصیات دیگر این نژاد سریع و فرز بودن آن است. این ویژگی به اضافۀ کوچک بودنش، وی را قادر می‌سازد تا از کوچکترین و باریک‌ترین منافذ قفس بیرون بیاید. این نژاد همستر روحیۀ اجتماعی بسیار بالایی دارد به همین خاطر می‌توان آن را با سایر نژادهای همستر نیز نگهداری کرد.این گونه را تا امروز در ایران نداریم. 

 

 ۵-همستر چینی(Chinese Hamsters): به علت شباهت زیادش به موش و همچنین حالت تهاجمی و مشکل بودن تکثیر در اسارت طرفداران زیادی ندارد..لاغر و بسیار کشیده و دارای دُمی بلند است که تشخیص آن را بسیار آسان کرده است.منشأ این همستر مغولستان و قسمت‌های شمال چین می‌باشد. همستر چینی از لحاظ ژنتیکی بسیار شبیه به موش است به همین خاطر اهلی و دست‌آموز کردن آن مشکل است. همستر چینی بسیار ترسو بوده و در فصل جفت‌گیری ماده‌ها رفتار تهاجمی شدیدی نسبت به نرها دارند. این همستر اغلب به رنگ قهوه‌ای با رگه‌های تیره دیده می‌شود. گوش همستر چینی، خاکستری بوده و دارای چشمان سیاه رنگی می‌باشد. این نژاد بسیار اجتماعی بوده و به راحتی با نژادهای دیگر اخت می‌شود. حداکثر طول عمر حیوان 3 سال است.  

 

۶-سفیدهای زمستانی(Winter Whites): گونه ای شاخص که من در هیچ مقاله فارسی نامی از آن ندیده ام!!سر بزرگتری نسبت به بقیه همسترها دارد و این مشخصه چهره ای جالب و کاریکاتوری به وی داده.این گونه و گونه سوری تنها همسترهائی هستند که توانائی افزایش حجم مو در هنگام زمستان را دارند مسئله ای که متاسفانه در اسارت به ندرت اتفاق می افتد.منشأ این نژاد نواحی جنوب شرقی و جنوب غربی سیبری و جلگه‌های پرعلف قزاقستان می‌باشد. نسبت به همستر کوتوله روسی جثه کوچکتری دارد و حداکثر طول آن 10 سانتیمتر می‌باشد. خصوصیت جالب این نژاد که در واقع اسم خود را نیز از همین ویژگی‌اش گرفته، این است که در فصل زمستان رنگ آن تغییر کرده و سفید می‌شود.از دیگر خصوصیات ظاهری حیوان می‌توان به جثۀ بسیار کوچک، چشمان برجسته، ستون فقرات خمیده، گوش‌های خاکستری رنگ، شکم سفید و پاهای خزدارش اشاره کرد. همستر کوتولۀ زمستان سفید روسی فوق‌العاده اجتماعی است و به راحتی اهلی می‌شود. حداکثر طول عمر این نژاد 2 سال است.گونه سفیدهای زمستانی را هم تا امروز در ایران نداریم. 

 

 ۷-همستر رومانیائی:شبیه همستر سوری است و محل زیست آن در علفزارها و جلگه‌های رومانی شمال روسیه و بلغارستان،جنوب ترکیه و لبنان و اسرائیل است. همستر رومانی معمولاً به رنگ قهوه‌ای با شکم سفید رنگ دیده می‌شود. اندازۀ آن 20 تا 25 سانتیمتر است. این همستر اغلب در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.همستر رومانی بیشتر زندگی خود را در سوراخ‌های زیرزمینی که به طرز استادانه‌ای، ورودی و اتاقک‌های متعددی برای آن ترتیب داده، سپری می‌کند و بین فصل بهار و تابستان به فعالیت تولیدمثلی می‌پردازد. 

  

۸-همستر اروپایی European Hamster :این نژاد جزء بزرگترین همسترها محسوب می‌شود که طول آن در جنس نر تا 32 سانتیمتر و در ماده‌ها تا 25 سانتیمتر می‌رسد.( طول دم : 3 تا 6 سانتیمتر ) منشأ این نژاد نواحی مرکزی و شرقی اروپا و روسیه بوده و محل زیست آن بیشتر، علفزارها، جلگه‌ها و حاشیۀ رودخانه‌ها است. همستر اروپایی در شنا کردن بسیار ماهر است. از خصوصیات جالب توجه وی داشتن کیسه‌های گونه‌ای بسیار بزرگ است که موقع شنا کردن آنها را متورم کرده و بدین وسیله به راحتی روی آب شناور می‌ماند.
این حیوان بسیار عصبی و تندخو بوده و در محیط قفس همواره آمادۀ حمله می‌باشد، بنابراین نمی‌تواند حیوان خانگی خوبی باشد و اغلب در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی معمولاً به رنگ قهوه‌ای روشن با شکمی سیاه و پهلوهایی روشن دیده می‌شود.در شبکه ای از سوراخ ها که شامل چندین اتاق مجزا برای خواب و ذخیره غذاست، زندگی می کند. در اواخر تابستان برای ذخیره زمستانی اش به جمع آوری غذا می پردازد. علاقه زیادی به غلات دارد به گونه ای که ممکن است تا 10 کیلوگرم از آن را ذخیره کند. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان به خواب زمستانی فرو می رود و به دفعات از خواب بیدار شده ، از ذخیره غذایی اش استفاده می کند. همستر شکم سیاه در حوالی مرغزارها و پرچین ها دیده می شود و می توان گفت که نوعی آفت برای مزارع محسوب می گردد. گاهی این نوع همستر را بخاطر خزش به تله هم می اندازند. این گونه از همسترها به ندرت بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. آنها حتی زمانی که احساس خطر کنند می توانند به سگ های بزرگ هم حمله کنند. از دانه ها ، حبوبات ، ریشه ها ، سیب زمینی ، گیاهان سبز و نوزاد حشرات تغذیه می کند. معمولا" در تابستان دو بار تولید مثل می کند و هر بار 6 تا 12 نوزاد به دنیا می آورد. ماده ها زمانی که فقط دو ماه از عمرشان گذشته است، قادر به زادآوری هستند. در اسارت به طرزی شگفت آور، عمری طولانی ( بیش از 8 سال ) پیدا می کند.  

 و اما همستر آلبینو: نژاد مستقلی محسوب نمی شود.در واقع به همسترهای چشم قرمز آلبینو می گویند که معمولا هم سفید رنگ هستند!در حقیقت ویژگی آلبینو (چشم قرمز یا نارنجی)در اغلب حیوانات خانگی دیده میشود.مثل خرگوش و گربه. 

 

همسترها در طبیعت زیر زمین نقب می‌زنند تا از دست شکارچیان در امان باشند. رژیم غذایی آنها شامل غذاهای خشک شده، دانه‌ها، میوه‌های تازه، و سبزیجات است.آنها ممکن است حشرات کوچک مانند جیرجیرک‌های کوچک یا شفیرهٔ سوسک‌ها را نیز بخورند. 

 

گردآوری و ترجمه : شیما.م