اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

جفتگیری ، بارداری و شیردهی

به غیر از گونه های کوتوله و چینی که به سختی در اسارت تکثیر میشن سایر گونه ها برای تولید مثل در اسارت مشکلی ندارن.ولی افرادی که قصد تکثیر دارن باید یه سری نکات کلیدی رو رعایت کنن.بهترین سن بارداری برای همستر بعد از سه ماهگیه،همون جور که قبلا گفتم بارداری قبل از این سن به دلیل کوچک بودن جثه ممکنه باعث مرگ همستر مادر و بچه هاش بشه. 

همستر ماده در 4 تا 6 هفتگی به بلوغ جنسی می رسد و در سن 6 هفتگی تا 8 هفتگی  قادر به جفت گیری و باروری اند اما تا پایان 3 ماهگی برای اولین جفت گیری و باردار شدن زمان مناسبی نیست. سیکل جنسی یا همان دوره جنسی در همستر ماده هر 4 روز تکرار می شود(مدت چرخه استروس ٤ روز تخمک گذاری . ١- ٢ ساعت بعد از تاریکی روز اول استروس .جایگزینی جنینی روز ششم از شروع استروس).درست در صبح روز بعد از تخمک گذاری ،یک سری ترشحات در اطراف دستگاه تناسلی (واژن) همستر ماده قابل مشاهده است که حالت شیری و لزج دارد،با مشاهده این ترشحات معمولاً دو روز بعد می تواند جفت گیری با موفقیت انجام شود.توجه کنید هیچگاه نباید همستر نر را در قفس همستر ماده قرار داد چراکه ماده برای دفاع از لانه خود به سمت همستر نر حمله وار می شود.

 علایم عمومی بارداری

همستر در این دوره شکموتر و کم تحرک تر میشه و شما در روزای آخر بارداری متوجه چاق تر شدن اون میشین.گاهی ناآروم به نظر میرسه که اگه از همسترهای دیگه جدا شده باشه جای نگرانی نیست.البته این یه قاعده کلی ست و بعضی از همسترها در این دوره هم به فعالیتهای عادی خودشون ادامه میدن و حتی ساختار رحم اونا جوریه که برجستگی اون خیلی مشهود نیست.

(من خودم همستر ماده ای دارم که در دوره بارداری شیطنتش رو داره حتی تا روز آخر تو چرخ و فلک بازی می کنه و چون سنگین شده بعضی وقتا پاش سر می خوره از چرخ و فلک می افته بیروناوایل می ترسیدم بچه هاش سقط شه اما تا الان هیچ مشکلی براش ایجاد نشده.حتی نزدیک به زایمان هم لونه سازی نمی کنه انگار اصلا به فکر بچه هاش نیست.تو زایمان اولش فکر می کردم از اون دسته مادرائی که نه به بچه هاش شیر میده نه اونا رو گرم می کنه،حسابی بی خیال به نظر میرسید اما بعد تولد بچه ها دیدم خیلی هم مادر دلسوزیه)

همستر ماده علاوه بر علائم ذکر شده در دوره بارداری ترشحات زردرنگی داره که گاهی هم لک های خونی با اون دیده میشه. این مسئله معمولا روزای آخر دوره بارداری برای بعضی همسترها اتفاق می افته.

۱-معمولا جفت گیری در نیمه های شب صورت می گیره اگه خودتون جفت گیری همسترها رو دیدین و مدت اون طولانی بود حتما همستر ماده باردار شده پس اقدام به جداسازی جفت کنین در غیر این صورت همستر ماده بعد دو سه روز از سپری شدن دوره بارداری به خاطر احساس خطری که به صورت غریزی از جانب همستر نر داره به اون حمله می کنه(همستر نر بلافاصله بعد از تولد بچه هارو می خوره تا ماده حاضر به جفت گیری مجدد باشه)و قبل از اینکه این درگیری ها منجر به آسیب دیدگی بشه همسترها رو جدا کنید.طول بارداری همستر سوری بین ۱۶ تا ۲۱ روزه.(این روز ها تقریبی است تمام جوندگان و جانداران قادرند زایمان خود را تا حدودی به تأخیر بیاندازند.در صورت ایجاد استرس ،مناسب نبودن شرایط محیطی و احساس خطر زایمان خود را به تأخیر می اندازند)

۲-در دوره بارداری محیطی آرام رو برای همستر ماده فراهم کنید و حدالامکان از دست زدن به اون خودداری کنین.بعضی از همسترها اونقدر رحم ضعیفی دارن که اگه بغلشون کنین منجر به سقط جنین هاشون میشه.

۳-تا یک هفته مونده به زمان زایمان دیگه نمی تونین قفس همستر رو تمیز کنین چون همستر کم کم آماده لونه سازی برای زایمانه.پس مقداری دستمال کاغذی ریزشده براش بذارین خودش بقیه کارها رو انجام میده.(از یک هفته مونده به زایمان تا پایان دوره شیردهی جابه جا کردن همسترها برای تمیز کردن قفس و شستن اون ممنوع!)

۴-بچه ها معمولا نصفه شب یا صبح خیلی زود به دنیا میان و بعد از تولد مادر اونا رو تمیز می کنه و شروع به شیر دادنشون می کنه و روی اونا می خوابه تا گرم بمونن.

علل بچه خواری

یه کار غریزی که متاسفانه همسترها گاهی انجام میدن بچه خواریه که معمولا به چهار علت زیر اتفاق می افته.

۱-تغذیه نامناسب و ناکافی در دوره بارداری،بنابراین مادر برای جبران رژیم غذائی بد اقدام به تامین انرژی از این راه می کنه.

۲-شرایط نامناسب محیط زندگی،معمولا وقتی همستر احساس نا امنی در محیط داشته باشه یا بترسه دچار اضطراب میشه و یک یا چند تا از بچه هاشو می خوره.

۳-از میان برداشتن بچه های ضعیف یا مریض،محکم ترین علت بچه خواریه.همستر ماده به محض اینکه احساس کنه بچه ای ضعیف یا مریضه و ممکنه برای بچه های دیگه مشکل ایجاد کنه اقدام به خوردنش می کنه. 

۴-حضور همستر نر در قفس همستر مادر یا نزدیک بودن قفس همستر مادر به قفس همسترهای دیگه و احساس خطر از طرف حمله سایر همسترا به بچه ها  

۵- مجاورت قفس همستر مادر در نزدیکی همستری دیگر (چون بوی همسترای دیگه رو احساس می کنه) 

(اگرچه دیدن این صحنه خیلی آزاردهنده ست ولی به هیچ وجه مانع همستر مادر نشین،دخالت شما باعث ادامه روند بچه خواری میشه)

البته تعدادی از همسترهای ماده بدون هیچ کدوم ار دلایل فوق در هر زایمان اقدام به این کار می کنن.این دسته از همسترها معمولا اصلا به بچه هاشون شیر نمیدن و اونا رو گرم نمی کنن.اگه دیدین همستری در دو زایمان پیاپی بی دلیل بچه هاش رو از بین برد این همستر برای زاد و ولد مناسب نیست و هیچ وقت بچه ای رو بزرگ نخواهد کرد پس از اون برای تکثیر استفاده نکنین.

یه دسته همستر دیگه هم هستن که به نظر می رسه در زایمان اول گیج می زنن نمی دونن چطور باید از بچه هاشون مراقبت کنن و با تعجب بهشون نگاه می کنن و حتما از خودشون می پرسن اینا دیگه چین!شما یکی دو روز باید حوصله به خرج بدین بچه ها رو نزدیک سینه های مادر بذارین وقتی بچه ها شروع به شیر خوردن کنن مادر تازه می فهمه قضیه از چه قراره.

سعی کردم جامع و ساده براتون توضیح بدم امیدوارم مطالب مفید واقع بشه.

 

نمونه یک صاحب خوب!

همه تلاششو کرده تا محیطی شبیه محیط طبیعی همسترها بسازه.هر کدوم از همسترها خونه ای جداگانه دارن ولی از طریق تونل می تونن به خونه های همدیگه دسترسی داشته باشن. 

 

چرا همستر یکی از بهترین حیوانات خانگی به شمار میرود؟

۱-اغلب ما با کمبود فضا مواجه هستیم،همستر فضای زیادی رو تو آپارتمانهای کوچیک ما اشغال نمی کنه.

۲-بر خلاف سگ یا گربه هزینه نگهداری بسیار پائینی داره و از اونجائی که تقریبا همه چیز خواره نگرانی تامین غذای مخصوص براش وجود نداره.بنابراین هر قشری از جامعه با هر درآمدی از پس نگهداری اون بر میاد.

۳-تا به حال هیچ بیماری مشترکی بین همستر و انسان گزارش نشده و تنها بیماری این حیوون نوعی انگله غیر قابل انتقال به انسانه که اونم فقط در صورت خوردن میوه و سبزی نشسته بهش مبتلا میشه و درمانش هم بسیار ساده ست.بنابراین هزینه معاینات دامپزشکی همستر بسیار کمه.

۴-خیلی تمیزه و فقط یه کنج از قفس خودش رو برای ادرار کردن انتخاب می کنه بنابراین شما می تونین هر زمان که احساس کردین قسمتی از تراشه چوبها مرطوبه با یه بیلچه یا چیزی شبیه اون که برای این کار کنار میگذارین اقدام به تمیز کردن قفس کنین اگه این کارو انجام بدین حداقل سه هفته نیاز به تعویض کامل تراشه چوبها نیست.

۵-با حرکات نمایشی بامزه همه اعضای خونواده رو شیفته خودش می کنه.نمونه پدر خودم که اول از مخالفان سرسخت ورود همستر به خونه بود حالا ساعتها میشینه به همسترهام نگاه می کنه و گاهی باهاشون بازی می کنه.

۶-بر خلاف بعضی از حیوونای خونگی مثل سگ که حتما روزی چند دقیقه باید وقت برای به گردش بردنشون بگذارین می تونه همه طول عمرشو در خونه سر کنه. 

۷-هیچگونه سر و صدائی نداره پس مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نمی کنه.

شما چند تا دلیل خوب دیگه می دونین؟

 

 

 

دانستنی های جالب در مورد همسترها

۱-همسترها کوررنگ هستن و علاوه براین میدان دیدشون حداکثر تا شعاع ۱۵ سانتی متری شونه! اما در عوض شنوائی و بویائی قوی دارن،اونها قادرن صاحبان خودشون رو از طریق صدا و بو شناسائی کنن.

۲-در مقابل سروصدا بسیار حساسن و دیده شده که در اثر صداهای ناگهانی و بلند دچار سنگ کوب شده و می میرند!

۳-در زیستگاه طبیعی در تونلهای طویل و پیچ در پیچی زندگی می کنن و فقط شبها از اونجا بیرون میان چون می دونن نور آفتاب به شدت براشون مضره و گاها باعث مرگشون میشه.

۴-همسترها قادر به درک روابط خونوادگی هستن.یعنی حتی اگه مدت طولانی از مادر و خواهر و برادراشون دور باشن بعد از ملاقات دوباره اونا رو می شناسن.

۵-اگه مدت طولانی و به طور مستمر از یه اسم برای صدا زدنشون استفاده کنین به اون اسم واکنش نشون میدن.

۶-گاهی متوجه ناپدید شدن همسترهای تازه متولد شده میشین و بعد از مدتی دوباره اونا ظاهر میشن!علت اینه که همسترها کیسه هائی داخل لپشون برای ذخیره غذا و یا حتی پنهان کردن بچه هاشون دارن و گاهی بچه هاشون رو به این روش جا به جا می کنن!

۷-در صورتیکه دمای محیط زندگیشون آنی و به شدت افت کنه به خواب زمستونی میرن!

۸-همسترها حیوانات زمستان خوابی هستن و به همین دلیل عادت به ذخیره کردن غذا در گوشه ای از لونه دارن بنابراین هیچ وقت نمی تونین همسترو مجبور کنین که غذاشو از ظرف به جای دیگه ای منتقل نکنه.

۹-گریز پاهای حرفه ای هستن.کافیه راهی برای فرار از قفس پیدا کنن اون موقع پیدا کردنشون کار ساده ای نیست.