اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

چین چیلا

چین چیلا جونده ای ست کمی بزرگتر از موش خرما که بومی کوهستانهای آند در آمریکای جنوبی میباشد.که متاسفانه نسل آن به خاطر شکار بی رویه (به منظور استفاده از خز لطیف آن در صنعت پوشاک)در معرض خطر قرار دارد همچنین این حیوان متاسفانه در گروه اگزوتیک پتها نیز میباشد که این مسئله هم در سالهای اخیر به خطر انقراضش دامن زده !!! 

اولین بار در سال 1918 یک مهندس کالیفرنیائی که در شیلی مشغول به کار بود به چین چیلاها علاقمند شد و به عنوان پت به آنها توجه کرد و به فکر پرورش آنها افتاد.وی سه سال تمام به همراه یک گروه کوچک به جستجوی آنها در کوهستان و زیستگاه طبیعی آنها پرداخت و در طی این زمان موفق به گرفتن 11 چین چیلا شد اما درست زمانیکه قصد خروج آنها از خاک شیلی را کرد با مخالفت شدید دولت شیلی رو به رو شد چرا که دولت در آن سالها مبارزه جدی برای جلوگیری از انقراض این حیوان را آغاز کرده و دست بسیاری از شکارچیان و قاچاقچیان را از این سودجوئی ها کوتاه کرده بود اما آقای چپمن با پافشاری زیاد و متقاعد کردن دولت شیلی موفق به خارج کردن 11 چین چیلا شد.... زمانیکه تکثیر آنها را در اسارت آغاز کرد متوجه شد فقط سه عدد از چین چیلاها ماده هستند با این وجود علاقه و پشتکار وی باعث موفقیت در تکثیر چین چیلا در اسارت شد و از آن سال این جونده مرموز به عنوان پت به عنوان یه اگزوتیک پت وارد خانه بسیاری از مشتاقان شد!......چین چیلاها اگرچه معمولا برای کودکان پت مناسبی به نظر نمی رسند اما از دسته پتهای محبوب برای نگهداری در اروپا و امریکا به شمار میروند که البته نیاز به توجه و صبر فراوان برای اهلی شدن دارند!عمر متوسط چین چیلاها 15 تا 20 سال ست که البته چین چیلای 27 ساله در انگلستان و 26 ساله در امریکا هم گزارش شده ست.اغلب آنها برای زندگی با همجنسان خود مشکلی ندارند اما گاها دیده شده که چین چیلاهای همجنس هم با هم نزاع می کنند. 

چین چیلاهای نر بعد از اتمام دوره شیرخوارگی حتما باید از مادر خود جدا شوند. 

چین چیلاها در طبیعت اغلب از علف تغذیه می کنند و غذاهای چرب یا با پروتئین بالا برایشان مضرست.میوه و سبزیجات تازه بهترین رژیم غذائی برای آنهاست.مصرف میوه های شیرین و غذاهای آماده (تریت) باید بسیار محدود باشد. 

رژیم غذائی نامناسب میتواند باعث ابتلای چین چیلا به اسهال،دیابت و مشکلات کبدی شود.
 

 

از اونجائی که چین چیلاها جز اگزاتیک پتها هستن و نگهداری از اگزاتیک پتها بزرگترین ظلم به اونهاست،من به دنبال دلایلی برای اثبات اشتباه نگهداری از چین چیلا بعنوان پت بودم.

6 دلیل برای اینکه چین چیلا را بعنوان پت انتخاب نکنیم:

1-چین چیلاها نیاز به توجه زیادی دارند و برای اهلی شدن باید وقت و حوصله زیادی صرف کرد،همچنین اغلب آنها از اینکه در آغوش انسانها باشند لذت نمی برند بنابراین پت مناسبی برای بچه ها بشمار نمی روند.
2-قفس آنها باید بطور مرتب کاملا تمیز شود، بوی بد قفس بشدت آزارشان میدهد.همچنین مناسبتری رژیم غذائی این پت هنوز ابهامات زیادی دارد و بدرستی مشخص نیست بهترین گزینه ها در سارت برای چین چیلاها چیست.بنابراین غالبا صاحبن این پت برای تغذیه اصولی این پت دچار مشکل و سردرگمی هستند و این مسئله گاها باعث بیماری چین چیلاها میشود. 

3-چین چیلاها غالبا اقدام به جویدن هر وسیله ای در خانه می کنند،از مبلمان و چارچوب دربهای چوبی گرفته تا کفش و سیم های برق!بنابراین اگر نتوانید چین چیلا را در محیطی محدود در منزل،که دسترسی به همه وسایل نداشته باشد را فراهم کنید،آسیبهای زیادی به اسباب منزلتان وارد میکند.


4-شما نمی توانید چین چیلاها را برای چند روز در منزل تنها گذاشته و به سفر روید،همچنین سفر برای آنها سخت ست چراکه در طول جابه جائی دچار استرس فراوان میشوند.بنابراین هر بار موقع سفر برای نگهداری از آنها دچار مشکل خواهید شد خصوصا اینکه امکان انتقال موقت آنها به خانه اشنایان هم فکر خوبی نیست چون آنها بسختی به محیط جدید خو می گیرند!
5-چین چیلاها شب فعال هستند بنابراین بسیاری از خواسته های شما از داشتن یک پت را برآورده نمی کنند چراکه زمانیکه شما بیدار هستید و برای بازی با آنها تمایل دارید آنها در خوابند و شب هنگام با بازی و ایجاد سروصدا خواب شما رو بر هم می زنند.
6-چین چیلاها می توانند در گرمائی که برای شما قابل تحمل ست بمیرند!

 

و مهم ترین دلیل و انگیزه خارج از منبع،چین چیلاها متعلق به حیات وحش هستند،آنها را در قفس نکنیم!

منابع : chinchillaplanet  _  Wikipedia
ترجمه :شیما.م