اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

چین چیلا

چین چیلا جونده ای ست کمی بزرگتر از موش خرما که بومی کوهستانهای آند در آمریکای جنوبی میباشد.که متاسفانه نسل آن به خاطر شکار بی رویه (به منظور استفاده از خز لطیف آن در صنعت پوشاک)در معرض خطر قرار دارد همچنین این حیوان متاسفانه در گروه اگزوتیک پتها نیز میباشد که این مسئله هم در سالهای اخیر به خطر انقراضش دامن زده !!! 

اولین بار در سال 1918 یک مهندس کالیفرنیائی که در شیلی مشغول به کار بود به چین چیلاها علاقمند شد و به عنوان پت به آنها توجه کرد و به فکر پرورش آنها افتاد.وی سه سال تمام به همراه یک گروه کوچک به جستجوی آنها در کوهستان و زیستگاه طبیعی آنها پرداخت و در طی این زمان موفق به گرفتن 11 چین چیلا شد اما درست زمانیکه قصد خروج آنها از خاک شیلی را کرد با مخالفت شدید دولت شیلی رو به رو شد چرا که دولت در آن سالها مبارزه جدی برای جلوگیری از انقراض این حیوان را آغاز کرده و دست بسیاری از شکارچیان و قاچاقچیان را از این سودجوئی ها کوتاه کرده بود اما آقای چپمن با پافشاری زیاد و متقاعد کردن دولت شیلی موفق به خارج کردن 11 چین چیلا شد.... زمانیکه تکثیر آنها را در اسارت آغاز کرد متوجه شد فقط سه عدد از چین چیلاها ماده هستند با این وجود علاقه و پشتکار وی باعث موفقیت در تکثیر چین چیلا در اسارت شد و از آن سال این جونده مرموز به عنوان پت به عنوان یه اگزوتیک پت وارد خانه بسیاری از مشتاقان شد!......چین چیلاها اگرچه معمولا برای کودکان پت مناسبی به نظر نمی رسند اما از دسته پتهای محبوب برای نگهداری در اروپا و امریکا به شمار میروند که البته نیاز به توجه و صبر فراوان برای اهلی شدن دارند!عمر متوسط چین چیلاها 15 تا 20 سال ست که البته چین چیلای 27 ساله در انگلستان و 26 ساله در امریکا هم گزارش شده ست.اغلب آنها برای زندگی با همجنسان خود مشکلی ندارند اما گاها دیده شده که چین چیلاهای همجنس هم با هم نزاع می کنند. 

چین چیلاهای نر بعد از اتمام دوره شیرخوارگی حتما باید از مادر خود جدا شوند. 

چین چیلاها در طبیعت اغلب از علف تغذیه می کنند و غذاهای چرب یا با پروتئین بالا برایشان مضرست.میوه و سبزیجات تازه بهترین رژیم غذائی برای آنهاست.مصرف میوه های شیرین و غذاهای آماده (تریت) باید بسیار محدود باشد. 

رژیم غذائی نامناسب میتواند باعث ابتلای چین چیلا به اسهال،دیابت و مشکلات کبدی شود.
 

 

از اونجائی که چین چیلاها جز اگزاتیک پتها هستن و نگهداری از اگزاتیک پتها بزرگترین ظلم به اونهاست،من به دنبال دلایلی برای اثبات اشتباه نگهداری از چین چیلا بعنوان پت بودم.

6 دلیل برای اینکه چین چیلا را بعنوان پت انتخاب نکنیم:

1-چین چیلاها نیاز به توجه زیادی دارند و برای اهلی شدن باید وقت و حوصله زیادی صرف کرد،همچنین اغلب آنها از اینکه در آغوش انسانها باشند لذت نمی برند بنابراین پت مناسبی برای بچه ها بشمار نمی روند.
2-قفس آنها باید بطور مرتب کاملا تمیز شود، بوی بد قفس بشدت آزارشان میدهد.همچنین مناسبتری رژیم غذائی این پت هنوز ابهامات زیادی دارد و بدرستی مشخص نیست بهترین گزینه ها در سارت برای چین چیلاها چیست.بنابراین غالبا صاحبن این پت برای تغذیه اصولی این پت دچار مشکل و سردرگمی هستند و این مسئله گاها باعث بیماری چین چیلاها میشود. 

3-چین چیلاها غالبا اقدام به جویدن هر وسیله ای در خانه می کنند،از مبلمان و چارچوب دربهای چوبی گرفته تا کفش و سیم های برق!بنابراین اگر نتوانید چین چیلا را در محیطی محدود در منزل،که دسترسی به همه وسایل نداشته باشد را فراهم کنید،آسیبهای زیادی به اسباب منزلتان وارد میکند.


4-شما نمی توانید چین چیلاها را برای چند روز در منزل تنها گذاشته و به سفر روید،همچنین سفر برای آنها سخت ست چراکه در طول جابه جائی دچار استرس فراوان میشوند.بنابراین هر بار موقع سفر برای نگهداری از آنها دچار مشکل خواهید شد خصوصا اینکه امکان انتقال موقت آنها به خانه اشنایان هم فکر خوبی نیست چون آنها بسختی به محیط جدید خو می گیرند!
5-چین چیلاها شب فعال هستند بنابراین بسیاری از خواسته های شما از داشتن یک پت را برآورده نمی کنند چراکه زمانیکه شما بیدار هستید و برای بازی با آنها تمایل دارید آنها در خوابند و شب هنگام با بازی و ایجاد سروصدا خواب شما رو بر هم می زنند.
6-چین چیلاها می توانند در گرمائی که برای شما قابل تحمل ست بمیرند!

 

و مهم ترین دلیل و انگیزه خارج از منبع،چین چیلاها متعلق به حیات وحش هستند،آنها را در قفس نکنیم!

منابع : chinchillaplanet  _  Wikipedia
ترجمه :شیما.م

  

نظرات 17 + ارسال نظر
مرجانک یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 08:00 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

آوای گرامی
با درود

بعد از مدتها غیبت - خوشبختانه شروع خوبی بود خصوصا با زیبا رویی همچون این فرشته کوچولو .
خدمت تمامی دوستان پشمالوی کوچولوت عرض سلام دارم و روی ماه همگی شان را میبوسم .
طبیعت نگهدارت .

شادی دوشنبه 14 بهمن 1387 ساعت 06:11 ب.ظ

سلام
اگر چین چیلا بخوام از کجا باید بگیرم؟

سلام.من تو ایران این پت رو ندیدم.باید بگین براتون از خارج از ایران بیارن

شاذی جمعه 18 بهمن 1387 ساعت 12:06 ق.ظ

ممنون از اطلاعات جالبی که در اختیارم گذاشتی

ژاله سه‌شنبه 29 بهمن 1387 ساعت 10:38 ق.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

حالت خوبه آوا جان؟... مثل اینکه قهر کردی...

قهر برای چی گلم؟!

مرجانک جمعه 2 اسفند 1387 ساعت 06:04 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

آوای گرامی با درود
با مطلبی جدید به روزم .
طبیعت نگهدارت .

(‌تمامی بچه ها را از طرف من ببوس و دستی بر سرشان به نوازش بکش )‌

ژاله چهارشنبه 7 اسفند 1387 ساعت 09:58 ب.ظ

آوا جان تو یک وب لاگ دیگه هم داشتی به اسم همستر کوچولو.. مال تو نبود؟
جمعه میائی خیریه زعفرانیه؟
من قراره با کیانا ساعت ۱۱ آنجا باشیم امیدوارم بتونی بیای.

نه ژاله اون اون وبلاگ مال من نیست.خیلی دوست دارم بیام.البته باید جائی برم اگه بتونم اونو کنسل کنم حتما میام.

ژاله دوشنبه 12 اسفند 1387 ساعت 10:02 ب.ظ http://gorbeh-irani.persianblog.ir

آوا جان یکی از دوستان در وب لاگ من کامنت گذاشته برای واگذاری یک گربه ماده ۶ ماهه خانگی سفید یکدست. البته ننوشته پشمالو هست یانه. نمیخواهی این گربه را بگیری؟
درضمن مطلب جدید هم نوشتم.
بای

ژاله جان شرمنده دیر جواب میدم.مدتی نبودم.چند وقتی به نت دسترسی ندارم..یادت باشه چون پتا سیاه و سفیده گربه سیاه یا سفید یا ترکیب این دو رنگ رو نمیخوام.ترجیحا دنبال طلایی یا دودی هستم.مطلب دیگه اینکه الان نمیخوام.یکی دو ماه دیگه میخوام برای موقعی که بتونم هر دو رو با خودم ببرم.این مدت سرم خیلی شلوغه برای همین میگم الان نمیتونم

وفا سه‌شنبه 13 اسفند 1387 ساعت 02:05 ب.ظ

آوا جان آپ نمی کنید؟

عزیزم مدتیه خیلی سرم شلوغه.از طرفی به نظرم همه اطلاعات کافی برای نگهداری از همسترو گفتم با این حال اگه دوستان در مورد موضوع خاصی در رابطه با همستر یا دیگر حیوانات اطلاعات بخوان می نویسم

وفا چهارشنبه 28 اسفند 1387 ساعت 07:27 ب.ظ http://hemayat-heyvanat.blogfa.com

درود بر آوای مهربانم.حتما به بلاگم بیا و تبادل لینک کنیم و من رو راهنمایی کن.با تشکر.

مرجانک پنج‌شنبه 29 اسفند 1387 ساعت 01:23 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

با درود و آرزوی بهترین ها

بهار بهترین بهانه برای آغاز، وآغاز بهترین بهانه برای زیستن.
آغاز بهار بر شما مبارک..............................
طبیعت نگهدارت .

وفا یکشنبه 2 فروردین 1388 ساعت 05:41 ب.ظ

سال نو مبارک.با ۱ مطلب جدید به روزم.

مرجانک دوشنبه 3 فروردین 1388 ساعت 02:17 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

آوای گرامی
با درود و آرزوی اینکه تا به این لحظه از تعطیلات نوروزی بهت خوش گذشته باشه - میشه لطف کنی و منو در ارتباط با خرید یک کلبه جهت دختر شیطونم ؛‌عسلی خانوم ؛ راهنمایی کنی ؟
من به کلبه ای نه چندان بزرگ در حد خوابیدن و دراز کشیدن دخترکم که پارچه ای هم نباشه - تا مرتب بخوام موهای ایشون را که سطح لونه را پوشانده پاک کنم - ترجیحا؛ چوبی و یا از جنس پی وی سی احتیاج دارم . چند مورد بود که متاسفانه تمام پارچه بود و یا اگر ار جنس پی وی سی بود دارای سایز بزرگی بود یعنی یه گربه با بچه هاش به راحتی توش جا میشدند - اما با توجه به متراژ آپارتمانمان به یک کلبه جمع و جور احتیاج ضروری دارم .
در ضورت امکان اگر منو راهنمایی کنی - بسیار خوشحال خواهم شد.
تک به تک دوستان پشمالویت را می بوسم .
قرررررررررررررررررربانت .

عزیزم خوب میدونی که وسایل پت در ایران خیلی محدود و ابتداییه.به نظرم با این توضیحاتی که دادی اگه سفارش بدی یه نجار برات بسازه بهتره.ام دی اف خیلی خوبه هرچند هر جنسی این کلبه باشه کوچولوت نیاز به تشک داره.میدونی که جاهای سختو دوست ندارن برای خواب.پس حتی یه کلبه پارچه ای مناسبه علیرغم مشکل موریزی که گفتی

مرجانک چهارشنبه 5 فروردین 1388 ساعت 09:05 ب.ظ http://asalijon.blogfa.com

درود بر آوای مهربان و نیر با سپاس از راهنمایی ات ..
مگه میشه این وروجک های پشمالو را بدون لحاف و تشک رها کرد ... باور کن هر گوشه ای از آپارتمان ما را نگاه که می کنی - یا سبد است یا موکت و تنه درخت و یا اسکرچینگ پست سرکار خانوم و تشکچه - مخده و ... فکر کردم که تمامی اینها را یک کاسه کنم و تبدیل به یک کلبه .. مهم اینجاست که از صندلی ناهار خوری و مبل و کاناپه و صندلی راک هم ایشون نمی گذرند - البته هر کدام از وسایل خانه برای استفاده ای خاص در فصلی خاص است ... مثلا از صندلی راک به هنگام زمستان - به دلیل نزدیکی اش به شومینه استفاده می شود - از کاناپه در فصل تابستان و... به قول امیر - ما یه دونه دختر که بیشتر نداریم که اونم عسلی خانومه ... !! نه فرش برامون گذاشته این دختره - نه پرده - نه مبل ... که البته مطمئنم با خرید کلبه نیز وضعیت بهتر از این نمیشه .!!
باز هم از راهنمایی ات سپاسگزارم .
طبیعت نگهدارت .
بوسه بر صورت دوستان پشمالو فراموش نشود .

پارمیدا شنبه 8 فروردین 1388 ساعت 07:42 ب.ظ http://meshkyvapany.blogfa.com



سلام

اوای عزیزممممممم

شما خوب هشتید

اسم من پارمیداس

و دوتا همستر دارم

کم و بیش شما رو میشناسمممممم

و میدونم چقد مهربونید

و چقد حیونا رو دوس دارین

اوای عزیزم
من همسترمو دیروز پارک بردم

خیلی سرد بود

اگه ایران باشی میدونی

عزیزم
فک گکنم سرما خورده چیکارش کنم

راستی درمورد لاک پشت اطلاعاتی دارین
من دوتا خریدم اتز دسشت فروشا ولی در مورد
نگه داریشون به اندازه سر سوزن اطلاعی ندارم

لطفا کمکم کنید

راستی من عاشق چین چیلام

وفا دوشنبه 10 فروردین 1388 ساعت 12:22 ب.ظ

دوست عزیز برای اطلاع از نگهداری لاک پشت ها به سایت زیر مراجعه کنید:
lakposhtha.blogspot.com

سهیلا پنج‌شنبه 13 فروردین 1388 ساعت 11:20 ب.ظ

سلام آوا جون
سال نو مبارک.
من هنوزم منتظرم اگه یادت باشه؟

سعید دوشنبه 17 فروردین 1388 ساعت 03:45 ب.ظ

سلام آقا من می خواهم بدونم اون خانه لاکپشت رو کجا دیدی خیلی حیاتیه لطفا بگو

سلام.اول عرض کنم خدمتتون که من اقا نیستم :) توی تاپیک براتون نوشتم که اون خونه لاک پشت محصول یه کارخونه بلژیکیه که من اینجا ندیده بودم اما هوریار گفتن که تو ایران هست و بهشون گفتم ادرس پت شاپ رو تو پیام خصوصی براتون بذاره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد