اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اگر گربه تان اضافه وزن دارد......

طبق آمار یک سوم گربه ها در انگلستان اضافه وزن دارند،اضافه وزن عموما با بالا رفتن سن و کاهش فعالیت گربه بروز میکند.شاید ظاهر گربه چاق بامزه و دوست داشتنی باشد اما این عارضه میتواند عاملی برای ابتلا به بیماری ها و تغییرات رفتاری منفی باشد!

روش تشخیص اضافه وزن در گربه : بسیاری از ما اطلاعات اندکی درباره وزن نرمال گربه در سنین مختلف و نژادهای گوناگون داریم اما با این روش ساده شما قادر خواهید بود بطور نسبی از چاق بودن گربه تان مطلع شوید:

پهلو و شکم گربه تان را به آرامی و بدون فشار زیاد لمس کنید،در صورتیکه گربه وزن نرمال داشته باشد شما باید براحتی دنده ها را بدون چربی در اطراف آنها بخوبی حس کنید(دقت داشته باشید دنده ها باید براحتی قابل لمس کردن باشند نه قابل مشاهده،که مشخص بودن دنده ها خود نشانه لاغری مفرط ست).همچنین در وزن نرمال شما قادر خواهید بود ستون فقرات گربه را در حین راه رفتن بدون آنکه بطور غیرعادی خم شود ببینید!

اگر لمس کردن دنده ها سخت بنظر میرسد و شما زیر دست خود انبوهی از چربی را حس می کنید و حرکات ستون فقرات غیرعادی بنظر میرسد گربه تان اضافه وزن دارد اما برای تشخیص دقیق میزان اضافه وزن به کمک دامپزشک نیاز دارید!


اولین گام برای کنترل اضافه وزن : مطمئنا بهترین زمان مقابله با چاقی و درمان آن زمانی ست که اضافه وزن تازه شروع شده پس سریعتر اقدام کنید:

treat ها،اسنکها،تشویقی ها و شیر را بمدت دو هفته از برنامه غذائی گربه حذف کنید!

طی این دو هفته مطمئن باشید که گربه از همسایگان یا دوستان شما غذاهای لیست ممنوعه را دریافت نمیکند(نزدیکانی که احتمال میدهید با گربه شما در تماس باشند و به او غذا بدهند را درباره رژیم درمانی گربه مطلع کنید)

معمولا بیشتر گربه ها طی دو هفته با این محدودیت کاهش وزن خواهند داشت،اگر هیچ تغییری در وزن گربه ندیدید حتما با دامپزشک مشورت کنید چراکه بسیاری از چاقی ها در اثر پرخوری یا دریافت کالری زیاد حاصل نمیشود و نیاز به درمان داروئی دارد.


کم کردن جیره غذائی : اگر اضافه وزن گربه به مرحله ای رسیده که با تدابیر ساده فوق نتیجه ای نخواهد داشت دامپزشکان غالبا با کاهش 10 درصدی میزان کالری دریافتی روزانه اقدام به درمان می کنند.

حتما برای دریافت این برنامه غذائی با دامپزشک مشورت کنید و خودسرانه به کم کردن جیره غذائی گربه تان نپردازید!دامپزشک با معاینه و در نظر گرفتن وضعیت جسمانی گربه، این برنامه غذائی را تهیه میکند.

عموما در این برنامه غذائی،کم کردن پروتئین اهمیت فراوانی دارد.

به گربه تحت درمان جدای از بقیه گربه ها غذا بدهید و مراقب باشید که از جیره غذائی سایر گربه ها چیزی نمی خورد!این برنامه هم در مرحله اول دو هفته به اجرا گذاشته میشود و در صورت تاثیر مثبت تا زمان رسیدن به وزن ایده آل ادامه دارد.


هشدار : هرگز به فکر کاهش وزن سریع گربه نباشید.رژیمهای سنگین و وزن کم کردن سریع ریسک بالائی برای سلامتی گربه تان دارد.


اجرای مداوم برنامه غذائی سبک : برای گربه های پیر که فعالیت بدنی کمی دارند و به انرژی چندانی نیاز ندارند بهترین برنامه غذائی،غذاهای سبک ست که با کالری متعادل مانع از چاقی میشوند.این غذاها با میزان معینی از آهن و ویتامین و چربی اندک،همه نیازهای گربه شما را تامین میکند ضمن اینکه مانع از جذب کالری بیش از حد در گربه هائی که فعالیت چندانی ندارند میشود!



تشویق گربه به فعالیت : مطمئنا اجرای برنامه غذائی نیمی از مشکلات بروز اضافه وزن را حل میکند اما برای کامل در امان ماندن از آن بهتر ست گربه تان را به فعالیت و بازی تشویق کنید.هرچند گربه های پیر و برخی از نژادها بسختی به این کار رغبتی نشان می دهند! 

 

منبع : purina 

ترجمه : شیما.م

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد