اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

معایب و مزایای غذای خشک

ورود غذاهای خشک در طعمها و ترکیبات متنوع و برای رنج سنی مختلف به بازار صاحبان گربه های خانگی را به استفاده این غذاها سوق داد و در زمان کوتاهی غذاهای خشک،غذای ثابت غالب گربه های خانگی شد.غذاهائی که فاسد نمیشوند و نیاز به آماده کردن ندارند و با زندگی ماشینی و پرمشغله افراد جامعه بخوبی همسواند اما استفاده دائمی از این غذاها و محروم کردن گربه از سایر غذاها مشکلاتی را بهمراه خواهد داشت. 

بسیاری از این غذاها فاقد ارزشهای غذائی لازم برای تغذیه گربه ها هستند و این در حالیست که بسیاری از مردم از میزان دقیق نیاز گربه شان به ویتامین ها و پروتئین ها اطلاعی ندارند بنابراین جدول ارزش غذائی در پشت بسته های غذای خشک ناکارآمد بنظر میرسد.

بهترین غذائی که به گربه تان میتوانید بدهید همان غذائی ست که طبیعت گوشتخوار گربه ها طلب میکند با این حا تهیه غذاهای گوشتی هر روز برای گربه ها غیرممکن بنظر میرسد بنابراین در کنار گوشت پخته مرغ ،ماهی،گاو و گوسفند میتوان گاها غذاهای خشک و همچنین انواع کنسروها و سسهای آماده را نیز به آنها داد. 

نکته ای که درباره کنسروها باید توجه داشت حفظ تعادل در مصرف ست چراکه برخی از کنسروها حاوی میزان زیادی کربوهیدرات اند که گربه ها را مستعد ابتلا به دیابت می کنند!

و در مورد غذاهای خشک،برخی از آنها در ترکیبات خود ،سیر ،پیاز و غلات دارند که استفاده از این مواد در دراز مدت باعث ابتلای گربه به برخی از بیماریها میشود. 

عیب دیگر غذاهای خشک،نداشتن رطوبت و آب و همچنین ایجاد عطش زیاد ست.برخی از گربه ها تمایل زیادی برای نوشیدن آب ندارند و زمانیکه غذای خشک غذای اصلی آنها باشد آب کافی و لازم به بدنشان نمی رسد! 

کارخانه ها طی گذشت سالها و کسب تجربه و مشاهده تاثیر غذاهای خشک بر روی گربه ها، تغییراتی در آنها ایجاد می کنند و این تحول و تکامل ادامه دارد. 

سالهاست غذاهای خشک از حیث رنج سنی و شرایط گربه طبقه بندی شده اند چراکه ویتامینها و پروتئینهای مورد نیاز یک بچه گربه با گربه بالغ و یا حتی باردار یا پیر متفاوت ست.غذاهائی برای کمک به دفع گلوله های موئی که غالبا برای گربه های موبلند به دلیل لیسیدن و خوردن غیرارادی مو ایجاد میشود نیز تولید شده،غذاهائی برای تمیز کردن دندانها و خوشبو کردن دهان و این تنوع و رنگارنگی تمامی ندارد اما بطور افراطی مجذوب محصولات متنوع تجاری نباشید و گاهی برای گربه تان در خانه آشپزی کنید. 

غذاهای خشک در مقایسه با کنسروها ارزانتر هستند اما مطمئنا ارزانترین غذا، بهترین غذای ثابت گربه شما نیست.به برنامه غذائی او توجه لازم را داشته باشید.

منبع :healthy cat 

ترجمه: شیما.م

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد