اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

ارتباط بوی بد دهان و بیماری دهان و دندان گربه ها

اندکی بوی بد دهان برای گربه ها بواسطه گوشتخوار بودنشان طبیعی ست اما زمانیکه این بو از فاصله چند متری قابل استشمام باشد و آزاردهنده باشد، نشانه ای از یک بیماری ست. 

تنفس بدبو عارضه ای شایع میان گربه های خانگی ست و اغلب صاحبان در مرحله ای این مشکل را با گربه شان تجربه می کنند.بوی بد دهان گربه ها دلایل بسیاری دارد که برخی از این دلایل بسیار جدی محسوب میشوند و در صورت بی توجهی حتی باعث مرگ گربه میشود!
اولین مسئله ای که در زمان ایجاد این عارضه در گربه ها باید به آن توجه داشت برنامه غذائی ست.
بنابراین به دقت بررسی کنید قبل از پیدایش مشکل بدبوئی دهان چه تغییراتی در برنامه غذائی گربه تان ایجاد کرده اید که احتمالا موجب ایجاد این مشکل شده چرا که برخی از غذاها این عارضه را تشدید می کنند.برنامه غذائی گذشته را (که برای گربه تان مشکلی ایجاد نکرده بود) مجدد اجرا کرده و یه هفته تامل کنید تا شاید به خودی خود مشکل حل شود.
اگر مشکل حل نشد،در مرحله بعد باید دهان گربه تان را به دقت بررسی کنید!بوی بد دهان اغلب اوقات بدلیل رشد باکتریها و رسوب آنها بر روی دندان و ایجاد جرم و پلاکتهای مضرست.قبل از ایجاد بیماریهای جدی دهان و دندان به دامپزشکی مراجعه کنید.در این مواقع دامپزشکان با
جرم گیری و همچنین پیشنهاد برنامه غذائی مناسب با آنزیمهای نرمال و تجویز اسپری های آنتی باکتریال(که از بروز التهاب لثه و ایجاد جرم روی دندانها تا حد زیادی جلوگیری میکند) بیماری را درمان می کنند چراکه صرفا جرم گیری دندان ،درمانی مقطعی ست که اگر بدنبال آن برنامه غذائی مناسبی رعایت نشود بعد از چند ماه مجدد گربه با این بیماری درگیر میشود.
بعد از این دوره درمان مسواک کردن مستمر گربه(ترجیحا روزانه و حداقل هفته ای دو بار) باید انجام شود.بهترین زمان برای مسواک کردن دندان گربه ها نیم ساعت بعد از صرف غذاست.
اگر مشکل بوی بد دهان گربه شما با همه تدابیر بالا حل نشد،میتواند نشانه مشکلات ریشه دارتری باشد. 

اولین احتمال بیماریهای دهان و دندان مثل تومور ،آبسه ، التهاب و عفونت لثه و دندان ست.که در صورت عدم درمان به موقع عفونت وارد جریان خون و گسترش در کل بدن و در موارد شدید باعث مرگ میشود.

چه گربه هائی بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای دهان و دندان اند!
1-گربه هائی که کمتر از غذاهای خشک و جویدنی های حاوی
فلوراید یا ترکیبات ضدپلاکت استفاده می کنند.غذاهای خشک جرم و پلاکت کمتری روی دندان ایجاد می کنند و جویدنی های مخصوص هم کمک موثری برای بهداشت دهان و دندان هستند.
2-گربه هائی که مبتلا به بیماریهای متابولیک مثل کم کاری تیروئید یا
نارسائی های کلیوی و کبدی هستند.
3-گربه هائی که درگیر بیماری هائی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشوند مثل سرطان اند.


برخی از علایم اصلی بیماریهای دهان و دندان
لثه های کدر و قرمز و متورم
خونریزی لثه
کم اشتهائی
افزایش آب دهان بصورت غیرعادی
دندانهای شکسته،لق یا افتاده
ورم غیرعادی زیر چشم 
  
منبع : healthy-cat 
ترجمه : شیما.م
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد