اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

اخبار و اطلاعات تخصصی حیوانات

زردتشت: پناه دادن به ماده سگ و مراقبت از توله هایش مانند پرورش و تربیت فرزندان انسان پر ارج ست!

یک سفر خاطره انگیز ، پیش بسوی افریقا !!

کشورهای آفریقایی عمدتا مناطق بکرطبیعی بسیاری دارند؛ به همین دلیل سفر به آفریقا به نوعی یک طبیعت‌گردی بکر محسوب می‌شود . به‌نظر می‌رسد تجربه گردشگری در طبیعت آفریقا بتواند به ما نیز در راه‌اندازی طبیعت‌گردی درست و به معنای واقعی آن کمک کند.
شکوه قاره آفریقا در منظره و چشم‌اندازه‌های بسیار زیبا و حیرت‌انگیز، حیات‌وحش شگفت‌آور و فرهنگ‌های انسانی متفاوت آن است. در قاره آفریقا 50 کشور وجود دارد و بیش از800 میلیون نفر در این قاره زندگی می‌کنند. قاره آفریقا از نظر وسعت، دومین قاره بزرگ جهان پس از قاره آسیاست.
اقیانوس‌ها و دریاچه‌هایی که دورتادور قاره آفریقا را در بر گرفته‌اند‌ موجب شده‌اند که این قاره سواحلی طولانی داشته باشد. این سواحل در کناره‌های اقیانوس اطلس، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و دریای سرخ امتداد یافته‌اند. در شمال قاره آفریقا بیابان «ساهارا» یا «صحرای بزرگ» قرار دارد. صحرای بزرگ وسیع‌ترین بیابان جهان است و تقریبا تمام بخش شمالی قاره آفریقا را در بر گرفته است.
2 صحرای مهم دیگر هم در بخش جنوب‌غربی قاره آفریقا وجود دارند که نام‌های آنها «کالاهاری» و«نامیبی» است.
2 رود مهم و اصلی قاره آفریقا رود نیل و رود کنگو ست. رود نیل طولانی‌ترین رود جهان است. در بخش انتهایی این رود و در جنوب آن دریاچه ویکتوریا قرار دارد که بزرگ‌ترین دریاچه قاره آفریقاست.
در نزدیکی دریاچه ویکتوریا و در سمت جنوب شرقی این دریاچه کوه «کلیمانجارو» قرار دارد که بلندترین منطقه قاره آفریقاست. همچنین یکی از مهم‌ترین آبشارهای جهان به نام «آبشار ویکتوریا» هم در قاره آفریقا قرار دارد.
حیات وحش قاره آفریقا در جهان معروف است. حیوانات این قاره فیل، کرگدن، اسب‌آبی، شیر و ببر هستند. همچنین حیوانات دیگری مانند آهو، غزال، زرافه، میمون، گوریل، کفتار، شامپانزه نیز در این قاره وجود دارند. بیشتر این حیوانات در علفزارهای باز و وسیع این قاره و جنگل‌های حاره‌ای و بارانی آن زیست می‌کنند.
مردم قاره آفریقا از صدها قوم و گروه مختلف هستند و هر گروه زبان، سنت، مذهب، هنر و تاریخ ویژه خود را دارند. قاره آفریقا در دوران تاریخ سیاسی خود، مقر سلطنت مصری‌ها، پادشاهان آفریقایی، مستعمره‌ اروپایی‌ها و کشورهای مستقل بوده است.

کنیا 

کنیا کشوری است در شرق آفریقا. پایتخت آن نایروبی است و مومباسا، کیسومو و ناکورو شهرهای مهم آن محسوب می‌گردند. کشور کنیا به هشت استان تقسیم گردیده که هر کدام توسط یک استاندار اداره می‌گردد. هراستان به هفتاد و یک منطقه ، هر منطقه به ۲۶۲ بخش و هر بخش به ۱۰۸۸ ناحیه تقسیم شده‌اند.



فسیل‌های یافته شده در آفریقا نشان می‌دهد که پستانداران از ۲۰ میلیون سال پیش در آن زندگی می‌کرده‌اند. یافته‌های اخیر در کنار دریاچه تورکانای کنیا نشان می‌دهد که انسانهای نخستین حدود ۵/۲ میلیون سال پیش در آن زندگی می‌کرده‌اند. در سال ۱۹۸۴، ریچارد لیکی و کامویا کیمئو اسکلت یک پسر بچه تورکانایی را در دریاچة تورکانا کشف کردند که مربوطه به ۶/۱ میلیون سال پیش است. صدها فسیل دانیاسوریهای کریاتاکوس / تروپود و کروکودیل‌های غول پیکر در اطراف کنیا در سال ۲۰۰۴ کشف شده‌است. فسیلهای مربوط به دوران سسوزوئیک (بیش از ۲۰۰ میلیون سال پیش) توسط گروه جستجوی دانشگاه یوتا و موزة ملی کینا در جولای آگوست ۲۰۰۴ در لوکیتانگ جورج در نزدیکی دریاچة تورکانا پیدا شده‌است.

کنیا، کشوری با فرهنگهای متفاوت است. فرهنگ‌های قابل توجه شامل ساحیلی در مناطق ساحلی، پاستورالیست در شمال و جوامع مختلف در مرکز و غرب می‌باشد. امروزه فرهنگ ماسای به خاطر صنعت توریسم بخوبی شناخته شده‌است هر چند که فقط یک قبیله کوچک است.






پارک ملی مانوا-گوندا سنت فلوریس: این پارک به علت پوشش گیاهی و جانوری غنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دشتهای وسیع آن زیستگاه گونه های مختلف جانورانی مانند: کرگدن سیاه، فیل، چیتا، یوزپلنگ، سگ وحشی، غزال پیشانی قرمز، و بوفالو است
جمهوری آفریقای مرکزی
پارک ملی مانوا-گوندا سنت فلوریس
Manovo-Gounda St Floris National Park
N09 00 E21 30
تاریخ ثبت : 1988
این پارک به علت پوشش گیاهی و جانوری غنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دشتهای وسیع آن زیستگاه گونه های مختلف جانورانی مانند: کرگدن سیاه، فیل، چیتا، یوزپلنگ، سگ وحشی، غزال پیشانی قرمز، و بوفالو است. گونه های متفاوتی از پرندگان آبی نیز در دشتهای سیلابی این پارک زندگی می کنند. 

پارک تالابی سنت لوئیس: فرآیندهای ناشی از باد، رودخانه و دریا در این محوطه موجب تشکیل اشکال مختلف پوشش سطح زمین، از جمله صخره‌های مرجانی، ساحل‌های طویل شنی، تپه‌های ساحلی، دریاچه‌های به هم پیوسته، مرداب و نیز تالاب‌های وسیع با پوشش گیاهی نی و پاپیروس شده است. 

آفریقای جنوبی
پارک تالابی سنت لوئیس
Greater St Lucia Wetland Park
S27 50 20 E32 33 00
تاریخ ثبت: 1999
فرآیندهای ناشی از باد، رودخانه و دریا در این محوطه موجب تشکیل اشکال مختلف پوشش سطح زمین، از جمله صخره‌های مرجانی، ساحل‌های طویل شنی، تپه‌های ساحلی، دریاچه‌های به هم پیوسته، مرداب و نیز تالاب‌های وسیع با پوشش گیاهی نی و پاپیروس شده است. تعامل محیط‌زیست نامتجانس پارک با سیل‌های و طوفان‌های عظیم ساحلی و نیز مکان جغرافیایی بینابینی آن میان آفریقای حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای، موجب تنوع زیستی فوق‌العاده‌ و گونه‌زایی مداوم در این محوطه شده است. چینش موزائیکی این اشکال مختلف زیستگاه‌ها و پوشش زمین کنار هم موجب ایجاد چشم‌اندازی فوق‌العاده در این منطقه شده است. این محوطه زیستگاهی حیاتی برای طیف وسیعی از گونه‌های متعلق به محیط‌های دریایی، تالابی و ساوانایی قاره آفریقا است.
دلایل ثبت:پارک سنت لوئیس شامل سیزده منطقه حفاظت شده هم‌جوار می‌شود که وسعت‌شان در مجموع بالغ بر 234 هزار هکتار می‌شود. این محوطه بزرگترین اکوسیستم مصب رودخانه‌ای در آفریقا است و جنوبی‌ترین صخره‌های مرجانی قاره آفریقا را در خود جای داده است. فرآیندهای مداوم رودخانه‌ای، دریایی و بادی در این محوطه موجب تنوع اشکال سطح زمین و ایجاد اکوسیستم‌های متنوع شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دره‌های وسیع زیرآبی، سواحل شنی، تپه‌های جنگلی و نیز موزائیکی از تالاب، چمنزار، جنگل، دریاچه و ساوانا اشاره کرد. تنوع مورفولوژیک و نیز وقوع سیل‌ها و طوفان‌های بزرگ، موجب ایجاد فرآیندهای مداوم تکاملی در منطقه شده است. از جمله پدیده‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای که در این پارک به چشم می‌خورند، می‌توان به افزایش و کاهش چشمگیر میزان نمک موجود در آب دریاچه‌ها، تعداد بسیار لاک‌پشت‌هایی که در ساحل تخم می‌گذارند، مهاجرت نهنگ‌ها، دلفین‌ها و کوسه‌ها در فواصل دور از ساحل، جمعیت زیاد پرندگان آبی از جمله پلیکان‌، لک‌لک، حواصیل و چلچله دریایی اشاره کرد. موقعیت خاص جغرافیایی این پارک در حدفاصل آفریقای حاره‌ای و نیمه‌حاره‌ای و نیز موقعیت ساحلی آن موجب تنوع زیستی بی‌نظیری در این پارک شده که وجود 521 گونه پرنده، تنها نمونه کوچکی از آن است 

پارک اوکاهلامبا/دراکنزبرپ: این پارک با صخره‌های بازالتی و خاک‌ریزهای شنی از زیبایی طبیعی بی نظیری برخوردار است.
آفریقای جنوبی
پارک اوکاهلامبا/دراکنزبرپ
uKhahlamba/Drakensberg Park
S29 23 00 E29 32 26
تاریخ ثبت : 2000
این پارک با صخره‌های بازالتی و خاک‌ریزهای شنی از زیبایی طبیعی بی نظیری برخوردار است. علفزارهای واقع در ارتفاعات، رودخانه‌های بکری که در دره‌ها جاری است و تنگه‌های بین صخره‌ها به زیبایی‌های این منطقه افزوده است. زیستگاه‌های متنوع این پارک گونه‌های مختلف گیاهان و جانوران بومی و غیر بومی در معرض انقراض، به ویژه پرندگان و درختان را در خود جای داده است. علاوه بر آن، این منطقه تماشایی دارای غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای بسیاری نیز هست که بزرگترین مجموعه نقاشی‌های 4000 ساله آفریقا، جنوب صحرا، متعلق به اقوام سان را در این غارها می‌توان یافت. نقاشی‌های روی صخره‌ها از لحاظ کیفیت، تنوع موضوع و چگونگی به تصویر کشیدن حیوانات و انسان‌ها استثنایی و بی‌نظیرند. این نقاشی‌ها نمادی از حیات روحانی اقوام سان بوده که دیگر در این منطقه زندگی نمی‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد